čtvrtek 20. července 2017

Skutečně víte, jak to vypadá Pod povrchem?

Literární debut americké spisovatelky Stacy Robinsonové mě na sebe upozornil krásnou obálkou. Už když jsem knížku poprvé zahlédla na internetu, byla jsem přesvědčená, že něco tak hezkého u sebe každý milovník povedených obálek musí mít. Nakonec jsem odolala i nepříliš lichotivým hodnocením na Databázi knih... a knížku si opravdu koupila. Ptáte se na výsledek? Já jsem spokojená. Pod povrchem asi nebude pro každého... ale čtivý, emotivní a upřímný příběh mezi stránkami najdete. Je to čtení, které dělá čest svému jménu, a opravdu se nimrá v mezilidských vztazích... Anotace knihy neslibuje nic navíc. 


V hlavní roli tu máme typickou americkou rodinu, tak jak ji známe z filmů. Bohatý podnikatel Michael, jeho krásná žena Claire a jejich sedmnáctiletý syn Nicholas, který je premiant ve škole i ve sportu a má před sebou skvělou budoucnost. Na první pohled krásná, harmonická rodina. Ale pak stačí manžel na služební cestě a jeho pohledný obchodní partner.... Claire poprvé v životě podlehne pokušení a je svému manželovi nevěrná, díky čemuž se Nicholas předávkuje drogami. Onen obchodní partner je totiž sice milý a okouzlující, ale v kapse celkem běžně nosí bílý prášek... 

A tak jedna nevěra roztočí kolotoč událostí, které jsou noční můrou každé matky. Nicholas totiž upadne do kómatu a Michael chce svou ženu kvůli nevěře opustit...

Tím spíš, když vyjde najevo, že synova prognóza je velmi nejistá...

Musím říct, že román Pod povrchem mě bavil od samého začátku. Autorka mě okamžitě vtáhla do děje, začala totiž pěkně zostra. Kdo si potrpí na dlouhé úvody, tady zapláče. :-)

Claire jsem si oblíbila hned po několika prvních stranách. Není to dokonalá ženská. Je to ženská z masa a kostí, která se snaží moc neremcat a oddaně plnit manželovy i synovy představy. Jenže ne nadarmo se říká, že tak dlouho se chodí se džbánem pro vodu... 

První polovina knihy je velice čtivá a děj má spád, bude se Vám to číst téměř samo. Ve druhé polovině jsem se místy trochu nudila a některé pasáže mi tam přišly zbytečné - proto kniha nemá plných sto procent. 

I tak ale Pod povrchem hodnotím velice pozitivně a doporučuji k přečtení. Nečekejte nějakou velkou akci - je to psychologický román se vším všudy, který se ale může pochlubit tím, že je napsaný velice poutavě.

Pod povrchem je kniha o tom, že věci nikdy nejsou jen černé, nebo bílé. Je to román o tom, že všichni máme nějaké chyby a každý nějaké to tajemství. Nikdy nikoho za nic neodsuzujte a nikdy o nikom netvrďte, že ho stoprocentně znáte. Mohli byste dopadnout jako Claire... 

Když to shrnu: Pod povrchem vnímám jako velice vydařený debut. Je to psychologické drama, které si určitě zaslouží pozornost a mnohem vyšší hodnocení na Databázi knih. Svoje mouchy to má - místy je děj trochu natahovaný a sem tam to skřípe - ale jako celek je to skvělá sonda do duše jedné tříčlenné rodiny. Stránek by mohla mít kniha o něco méně, ale závěr se autorce i přesto povedl. 

Název: Pod povrchem
Autor: Stacy Robinsonová
Přeložila: Zdeňka Zvěřinová 
Vydalo nakladatelství: Ikar
Rok vydání: 2016
Počet stran: 400
Hodnocení: 80 % 


Žádné komentáře:

Okomentovat